شهر شبکه

ارایه اخبار روز و آموزش های فناوری اطلاعات

شهر شبکه

ارایه اخبار روز و آموزش های فناوری اطلاعات

روتر سیسکو مدل Cisco 1941-K9

روتر سیسکو مدل Cisco 1941-K9  از روترهای سری 1900 کمپانی سیسکو می‌باشد، این روتر در شبکه‌هایی در سطح Enterprise مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

محصولات سری 1900 شرکت سیسکو  باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های جانبی مانند مالکیت و چابکی شبکه از طریق یکپارچه‌سازی هوشمند از امنیت، یکپارچه‌سازی ارتباطات، پیشگیری از نفوذ، خدمات بی‌سیم و نرم افزار را ارائه می‌دهد.

 

این روتر را می‌توانید برای کسب و کارهای کوچک و یا شعبات، دفاتر راه دور استفاده کنید، که برای مقاصد و ماموریت‌های مختلفی چون انتقال دیتا، صوت، تصویر، امینت، مجازی سازی با امکان ارائه حداکثری کیفیت و صرفه اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

طراحی این محصول به صورت ماژولار می‌باشد که باعث انعطاف‌پذیری روتر شده است و به شما اجازه این را می‌دهد که به صورت دلخواه روتر خود را کانفیگ کنید.

 

روتر سیسکو مدل Cisco 1941-K9  از نسل روترهای Integrated Services Router (ISR) می‌باشد و خدمات یکپارچه نظیر؛ ارائه رمزنگاری VPN را از طریق سخت افزار تعبیه شده در داخل روتر، Firewall به صورت اختیاری، پیشگیری از نفوذ و ارائه Application Services. علاوه بر این Router IOS از طیف وسیعی از اتصالات به صورت بی سیم و Wireless نظیر: Serial، T1/E1، xDSL، Third-Generation (3G) و Gigabit Ethernet (GE) پشتیبانی می کند.

 

روتر های سری ISR ها از اسلات ماژول‌های جدیدی نظیر: Enhanced High-Speed WAN Interface Cards (EHWICs)، Internal Services Modules(ISMs) و 2 CompactFlash cards نیز پشتیبانی می‌کنند.

 

روتر سیسکو مدل Cisco 1941-K9 دارای اتصالات LAN و WAN است. این روتر توانایی پیکربندی با کارت‌هایی مانند Interchangeable Interface Card و Internal Services Modules (ISMs) را دارا می‌باشند.

 

روترهای سیسکو سری 1900  در مدل‌های  1905، 1921، 1941 و 1941 (بی سیم) موجود می‌باشند که می‌توانید بر اساس نیاز و قابلیت دستگاه‌ها، روتر مورد نیار را تهیه نمایید. روتر سیسکو مدل 1941W با WI-FI Certified و استاندارد 802.11a/b/g/n سازگار است.

 

امکانات روتر سیسکو مدل Cisco 1941-K9 :

دارای یک پورت USB Mini Type-B Serial جهت Management

دارای یک پورت RJ-45 CONSOL جهت Management

دارای یک پورت AUX جهت Management

دارای دو اینترفیس با سرعت 10/100/1000 گیگابیت اترنت

دارای دو پورت USB Type A

دارای دو اسلات ماژول HWIC

برخوردای از یک اسلات ماژول Internal Services

دارای دو Compact Flash (یک نوع حافظه خاص است)

روتر سیسکو مدل 1941-K9 از دو اسلات ماژول EHWIC برای انعطاف‌پذیری کانفیگ پیشتیبانی می‌کند.

 

همچنین از دو ماژول نام برده در زیر نیز پشتیبانی می‌کند:

 

1- double wide HWIC-D or single wide EHWIC/HWIC module

 

2- single wide E-HIC/HWIC module

 

از دیگر امکانات روتر سیسکو مدل 1941-K9 می‌توان به ارتباط امن از طریق انتقال گروهی رمزگذاری شده با VPN، Dynamic Multipoint VPN، Enhanced Easy VPN و کنترل تهدیدات یکپارچه از طریق استفاده از Cisco IOS Firewall، Cisco IOS Zone-Base Firewall، Cisco IOS IPs و Cisco Content Filtering. و مدیریت شناسایی از طریق Authentication، Authorization و Accounting و Public Key Infrastructure. اشاره کرد.

 

مدیریت هویتی که از تأیید هویت، مجوز و حسابداری (AAA) Authentication, authorization, and accounting (AAA), and public key infrastructure و زیرساخت کلید عمومی استفاده می‌کند.

 

روتر سیسکو مدل Cisco 1941-K9

 

در جدول زیر Licenses IOS های قابل پشتیبانی را مشاهده می‌کنید:

 Ø±ÙˆØªØ± سیسکو مدل Cisco 1941-K9

نگاهی به پنل جلویی روتر سیسکو مدل Cisco 1941-K9 :

روتر سیسکو مدل Cisco 1941-K9

1-فضای LEDها

 

 

نگاهی به پنل پشت روتر سیسکو مدل Cisco 1941-K9 :

 

 

1- کلید ON/OFF

 

2- AC Power کانکتور

 

3- اسلات ماژول HWIC

 

4- Compact Flash

 

5-  پورت USB-mini Type B Serial

 

6- پورت AUX جهت Management

 

7- پورت RJ-45 Serial جهت Management

 

8- پورت گیگابیت اترنت

 

9- پورت USB Type A

 

 

در جدول زیر رابط و ماژول‌های قابل پشتیبانی سیسکو مدل 1941-K9 را مشاهده می‌کنید :

روتر سیسکو مدل Cisco 1941-K9

 

مقایسه دو مدل از پرفروش‌ترین مدل‌ها از این سری از روترهای سیسکو :

 

روتر سیسکو مدل Cisco 1941-K9

برنامه نویسی تحت شبکه

برنامه نویسی تحت شبکه

در این مقاله عملکرد برنامه های سرویس گیرنده/سرویس دهنده تحت شبکه را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با نحوه تبادل اطلاعات بین سرویس گیرنده ها و سرویس دهنده ها آشنا شده و با نمونه هایی از برنامه های کاربردی تحت شبکه کار خواهیم کرد. همچنین با انواع مختلف زبان های برنامه نویسی شبکه که برای پیاده سازی برنامه های کاربردی تحت شبکه به کار می روند نیز آشنا خواهیم شد.

 

مدل سرویس گیرنده / سرویس دهند:

 

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می نمایید پیامی که حاوی درخواست سرویس گیرنده است در یک بسته (Packet) شبکه محصور شده و از طریق یک اتصال فیزیکی برای سرویس دهنده ارسال می گردد. از نظر مفهومی، یک اصتال منظقی نیز بین سرویس گیرنده و سرویس دهنده وجود دارد.

برنامه نویسی تحت شبکه

پیام های سرویس گیرنده/ سرویس دهنده می توانند به صورت متنی باشند یا می توانند حاوی داده باشند. سرویس دهنده باید قبلاً برای سرویس گیرنده اجرا شده باشد تا با آن ارتباط برقرار نماید. علاوه بر آن، سرویس گیرنده باید آدرس IP یا نام دامنه سرویس دهنده را بداند تا ارتباط را آغاز نماید.

ارتباطات اتصال گرا در مقابل ارتباطات بدون اتصال:

 

سرویس گیرنده ها و سرویس دهنده ها اطلاعات را به دو روش مبادله می کنند: از طریق ارتباطات اتصال گرا (Connection-oriented) و ارتباطات بدون اتصال (Connectionless). در ارتباطات اتصال گرا باید جلسه ای بین سرویس گیرنده و سرویس دهنده ایجاد گردد. بدین ترتیب تحویل مطمئن و بدون خطای پیام ها در هر دو جهت تظمین می گردد و عمل تبادل اطلاعات با استفاده از TCP انجام می پذیرد.

ارتباطات اتصال گرا معمولاً در هنگامی که باید برای مدت زمانی طولانی مصل زمان دریافت یک فایل یا هنگام ارسال و دریافت یک Email، موجود باشد ایجاد می گردند. ارتباطات اتصال گرا برای برنامه های کاربردی جریان دار(Streaming) مثل جریان صوتی و ویدیویی نیز به کار می رود. ارتباطات بدون اتصال با استفاده از دیاگرام های UDP ایجاد شده و سربار (Overhead) جلسات را حذف می کند.

سرویس گیرنده و سرویس دهنده پیام ها را برای یکدیگر ارسال می کنند با این امید که آنها را به درستی دریافت کنند. اگر نتوانند پیام ها را دریافت کنند، برنامه خیلی تحت تأثیر قرار نمی گیرد. هنگامی که در برنامه های تحت شبکه، به سرعت نیاز باشد، حذف نمودن سربار جلسات از اهمیت زیادی برخوردار می گردد.

برنامه نویسی تحت شبکه


سوکت ها :

 

سوکت ها یک مکانیزم ورودی/ خروجی برای پیام های شبکه می باشد. هر برنامه شبکه برای برقراری ارتباط از یک سوکت استفاده می کند. در محیط ویندوز توابع شبکه از طریق Winsock API یا رابط برنامه نویسی کاربردی سوکت های ویندوز فراهم می شوند.برای استفاده از هر نوعی سوکت، مقدار دهی اولیه مشخصی (برای تنظیم ساختارهای داده گوناگون و سایر پارامترها) لازم می باشد که توسط فراخوانی اتوماتیک یک تابع به نام WSAStartup انجام می پذیرد.

یک نوع سوکت از TCP با استفاده از IPPROTO_TCP ایجاد می گردد. وقتی سوکت ها ایجاد می شوند، به طور پیش فرض بلوکه هستند. در حالت بلوکه، وقتی تابعی از نوع خواندن فراخوانده می شود، برنامه متوقف خواهد شد و منتظر رسیدن بسته می ماند.

در حالت غیر بلوکه اگر بسته ای موجود باشد برنامه آن را می پذیرد، ولی برای رسیدن یک بسته جدید متوقف نشده و منتظر نمی ماند و به اجرای خود ادامه می دهد. مقدار دهی اولیه سوکت های سرویس گیرنده و سوکت های سرویس دهنده کمی با هم متفاوت است. هر چند می توان از هر شماره پورتی بین ۰ تا ۶۵۵۳۵ استفاده کرد، ولی بهتر است که از شماره های بزرگتر از ۱۰۲۴ استفاده کرد تا از تداخل با پورت های مشهور اجتناب شود. وقتی کارمان با سوکت به اتمام رسید، باید آن را به درستی ببندیم. این کار با فراخوانی توابع زیر انجام می شود:

برنامه نویسی تحت شبکه

زبان های برنامه نویسی شبکه:

 

برنامه های کاربردی شبکه توسط یکی از چندین زبان برنامه نویسی نوشته می شوند. از جمله این زبان ها :

C/C++ ، C# ، Visual Basic ، Perl و جاوا

 

برنامه های کاربردی شبکه :

 

تمام برنامه های شبکه ای که در اینجا ارائه می کنیم بر روی ماشین هایی که جاوی Windows هستند کار خواهند کرد. هر برنامه به زبان Visual C/C++ نوشته شده است.

ـ سرویس دهنده Echo: یک برنامه کاربردی بدون اتصال است که به سادگی همان پیامی را که زا یک سرویس گیرنده دریافت نموده است را به آن باز می گرداند.

ـ سرویس دهنده Time: یک برنامه کاربردی بدون اتصال است که پیام دریافتی از یک سرویس گیرنده را با پیامی که حاوی ساعت و تاریخ جاری می باشد پاسخ می دهد.

 

ماشین حساب آدرس CGI IP :

 

ماشین حساب آدرس IP یک برنامه کاربردی CGI می باشد. CGI یک عنصر Form حاوی صفحه وبی می باشد که به کاربر امکان می دهد تا داده ها را در پیامی که جهت پردازش به یک برنامه سرویس دهده CGI ارسال می شود، وارد نماید.

برنامه کاربردی CGI ماشین حساب IP برای تعیین این که آدرس IP به کار برده شده از چه کلاس می باشد، از Form داده خود استفاده می کند. ماشین حساب آدرس IP در دو نسخه موجود است. نسخه اول که IPCLASS نام دارد، داده Post شده از عنصر Form را برای تولید یک خروجی فقط ـ متنی استفاده می کند. نسخه دوم که IPCLASS نام دارد، خروجی HTML را با امکان قالب بندی WYSIWYG باز می گرداند.

 

روش های عیب یابی :

 

عیب یابی برنامه های تحت شبکه به زمان و تمرین نیاز دارد. در زیر نکاتی بیان شده که باید آنها را همواره به خاطر داشته باشید:

ـ هرگز هیچ فرضی را بر اساس عملکرد شبکه در نظر نگیرید. اتصال خود با سرویس دهنده را از طریق فرمان PING تست کنید تا از برقراری ارتباط مطمئن شوید. Ping می تواند از سمت سرویس گیرنده به سرویس دهنده و یا بالعکس باشد.

ـ اگر در اتصال سرویس گیرنده / سرویس دهنده تأخیر خیلی زیادی وجود دارد، با استفاده از فرمان TRACERT مسیر بین سرویس گیرنده و سرویس دهنده را تست کنید. وجود تعداد زیاد اتصالات می تواند در کارایی تأثیر داشته باشد.

ـ خواص شبکه را با بررسی پروتکل TCP/IP نصب شده تست کنید و مطمئن شوید که به درستی نصب و به کارت شبکه مقید شده باشند. بررسی کنید که مشکل به وجود آمده به سیستم عامل مربوط نباشد ( این موضوع در برخی از سیستم های عامل صادق است ولی در برخی صادق نیست.

ـ شماره پورت، آدرس IP و شماره نسخه Winsock را بررسی کنید و از درستی آنها مطمئن شوید. علاوه بر آن، برای تست یک برنامه سرویس گیرنده/ سرویس دهنده چند کامپیوتری باید شبکه شده باشند؟ در برخی از مواقع یکی کافی است. مثلاً سرویس گیرنده و سرویس دهنده Echo، سرویس گیرنده و سرویس دهنده Time و سرویس گیرنده و سرویس دهنده Tic-Tac-Toe همگی می توانند برروی یک ماشین اجرا شوند به شرط آن که پشته پروتکل TCP/IP نصب شده باشد.

 

نتیجه گیری :

 

در این مقاله در رابطه با عملکرد برنامه های سرویس گیرنده/سرویس دهنده تحت شبکه ، انواع مختلف زبان های برنامه نویسی شبکه که برای پیاده سازی برنامه های کاربردی تحت شبکه مورد نیاز است به طور کامل توضیح داده شد.

 شرکت فناوران عصر شبکه آترا امیدواراست تا با انتشار مقاله برنامه نویسی تحت شبکه، گامی مؤثر در راستای شناخت شما عزیزان برداشته و شما را در راستای افزایش دانش IT  خود یاری نماید.

زبان های برنامه نویسی شبکه:

 

برنامه های کاربردی شبکه توسط یکی از چندین زبان برنامه نویسی نوشته می شوند. از جمله این زبان ها :

C/C++ ، C# ، Visual Basic ، Perl و جاوا

 

برنامه های کاربردی شبکه :

 

تمام برنامه های شبکه ای که در اینجا ارائه می کنیم بر روی ماشین هایی که جاوی Windows هستند کار خواهند کرد. هر برنامه به زبان Visual C/C++ نوشته شده است.

ـ سرویس دهنده Echo: یک برنامه کاربردی بدون اتصال است که به سادگی همان پیامی را که زا یک سرویس گیرنده دریافت نموده است را به آن باز می گرداند.

ـ سرویس دهنده Time: یک برنامه کاربردی بدون اتصال است که پیام دریافتی از یک سرویس گیرنده را با پیامی که حاوی ساعت و تاریخ جاری می باشد پاسخ می دهد.

 

ماشین حساب آدرس CGI IP :

 

ماشین حساب آدرس IP یک برنامه کاربردی CGI می باشد. CGI یک عنصر Form حاوی صفحه وبی می باشد که به کاربر امکان می دهد تا داده ها را در پیامی که جهت پردازش به یک برنامه سرویس دهده CGI ارسال می شود، وارد نماید.

برنامه کاربردی CGI ماشین حساب IP برای تعیین این که آدرس IP به کار برده شده از چه کلاس می باشد، از Form داده خود استفاده می کند. ماشین حساب آدرس IP در دو نسخه موجود است. نسخه اول که IPCLASS نام دارد، داده Post شده از عنصر Form را برای تولید یک خروجی فقط ـ متنی استفاده می کند. نسخه دوم که IPCLASS نام دارد، خروجی HTML را با امکان قالب بندی WYSIWYG باز می گرداند.

 

روش های عیب یابی :

 

عیب یابی برنامه های تحت شبکه به زمان و تمرین نیاز دارد. در زیر نکاتی بیان شده که باید آنها را همواره به خاطر داشته باشید:

ـ هرگز هیچ فرضی را بر اساس عملکرد شبکه در نظر نگیرید. اتصال خود با سرویس دهنده را از طریق فرمان PING تست کنید تا از برقراری ارتباط مطمئن شوید. Ping می تواند از سمت سرویس گیرنده به سرویس دهنده و یا بالعکس باشد.

ـ اگر در اتصال سرویس گیرنده / سرویس دهنده تأخیر خیلی زیادی وجود دارد، با استفاده از فرمان TRACERT مسیر بین سرویس گیرنده و سرویس دهنده را تست کنید. وجود تعداد زیاد اتصالات می تواند در کارایی تأثیر داشته باشد.

ـ خواص شبکه را با بررسی پروتکل TCP/IP نصب شده تست کنید و مطمئن شوید که به درستی نصب و به کارت شبکه مقید شده باشند. بررسی کنید که مشکل به وجود آمده به سیستم عامل مربوط نباشد ( این موضوع در برخی از سیستم های عامل صادق است ولی در برخی صادق نیست.

ـ شماره پورت، آدرس IP و شماره نسخه Winsock را بررسی کنید و از درستی آنها مطمئن شوید. علاوه بر آن، برای تست یک برنامه سرویس گیرنده/ سرویس دهنده چند کامپیوتری باید شبکه شده باشند؟ در برخی از مواقع یکی کافی است. مثلاً سرویس گیرنده و سرویس دهنده Echo، سرویس گیرنده و سرویس دهنده Time و سرویس گیرنده و سرویس دهنده Tic-Tac-Toe همگی می توانند برروی یک ماشین اجرا شوند به شرط آن که پشته پروتکل TCP/IP نصب شده باشد.

Image result for ‫زبان برنامه‌نویسی جدید باسکی‬‎

مایکروسافت از یک زبان برنامه نویسی جدید به نام باسکی (Bosque) رونمایی کرده که برای توسعه ساده، واضح و قابل فهم کدها برای انسان و ماشین طراحی شده است.


هدف از این پروژه منبع باز توسعه یک زبان برنامه نویسی کاربردی است که از پیچیدگی تصادفی در کدنویسی و توسعه اپ ها جلوگیری کند. کدهای تولید شده در زبان باسکی با بهره گیری از عملیات جبری سادگی را به ارمغان آورده و کدنویس را سردرگم نخواهند کرد.


باسکی (به معنی جنگل) برپایه سینتکس و انواع داده یکی از فرمورک های محبوب و پرطرفدار جاوا اسکریپت به نام « تایپ اسکریپت» توسعه پیدا کرده و در آن از قواعد مفهومی پلتفرم هوش مصنوعی و محیط اجرایی سمت سرورِ «نود.جی‌اس» نیز استفاده شده است.


«مارک مارون»، متخصص کامپیوتر مایکروسافت در توسعه باسکی نقش عمده را بر عهده داشته. وی این زبان را گامی بلند برای عبور از پارادایم برنامه نویسی ساخت یافته می داند که از ۱۹۷۰ به محبوبیت رسیده است.


در مدل برنامه نویسی ساخت یافته، کنترل روند از طریق حلقه ها، شرط ها و زیر مجموعه ها مدیریت می شود. مارون مدعی است که باسکی با رها شدن از پیچیدگی هایی نظیر حلقه ها، حالت های بی‌ثبات (mutable) و برابری مرجع؛ مفهوم برنامه نویسی منظم را به ارمغان می آورد. 


در باسکی به جای استفاده از حلقه های پیچیده for، while و do while از مفهوم جدید مایکروسافت به نام Functors استفاده می شود که در عین ارائه کارایی مشابه حلقه ها، ساده تر بوده و کیفیت نرم افزار را نیز افزایش می دهد. در تصویر فوق تفاوت بین این موارد نشان داده شده است.


کسانی که با جاوااسکریپت و فریم‌ورک‌هایش و همچنین تایپ‌اسکریپت (TypeScript) آشنایی داشته باشند، بهتر از هر برنامه‌نویس دیگری توانایی فهم کدهای باسکی را خواهند داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این زبانه برنامه‌نویسی می‌توانید این مقاله‌ را از سایت رسمی مایکروسافت دریافت کنید.