شهر شبکه

ارایه اخبار روز و آموزش های فناوری اطلاعات

شهر شبکه

ارایه اخبار روز و آموزش های فناوری اطلاعات

زنگ خطر مایکروسافت به صدا درآمد؛ فناوری تشخیص چهره باید قانونمند شود:


در کشور چین امنیت در سطح بسیار بالایی قرار دارد از وجود نیروهای امنیتی گرفته تا دوربین های تشخیص چهره.در کشور چین بیش از ۲۰۰ میلیون دوربین نظارت تصویری نصب شده که طبق آمار تعداد این دوربین‌های نظارتی در حدود بیش از چهار برابر تعداد دوربین‌های نظارت تصویری ایالات متحده آمریکا است.

علاوه‌بر این تعداد دوربین نظارتی، کشور چین از سیستم‌های تشخیص چهره نیز برای شناسایی و ردیابی اقلیت مسلمان اویغور استفاده می‌کند و با فناوری‌های تشخیص چهره، مسلمانان اویغوز را در ورودی مجتمع‌های مسکونی شناسایی می‌کند.

اما سوالی که اینجا مطرح می شود این است که این کار به حریم خصوصی شهروندان آسیبی نمی رساند؟

گوگل و مایکروسافت هم مشغول فعالیت هستند، مقاله‌ی جدیدی در مورد این موضوع منتشر کرده‌اند. این گروه متخصص، از دولت‌ها درخواست کرده‌اند تا قوانین مشخصی برای سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی  و فناوری تشخیص چهره تدوین کنند تا آزادی‌های مدنی شهروندان تضعیف نشود. 

در این برنامه‌ی نظارتی، شهروندان آمریکایی حتی در پیاده‌روهای عمومی و خارج از کاخ سفید و مسیری منتهی به کاخ سفید، توسط فناوری تشخیص چهره از فاصله‌ی ۱۸.۲ متری (‌۲۰ یارد)‌  با دوربین‌های نظارتی شناسایی می‌شوند. از آنجایی که عموما استفاده از چنین سیستم‌های فناوری تشخیص چهره بدون اطلاع و اجازه‌ی شهروندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، این فناوری‌های یکی از خطرناک‌ترین فناوری‌های تشخیص هویت بیومتریک از نظر نقض قوانین حریم خصوصی محسوب می‌شوند.


بهترین مرورگرهای وب در سال 2018


جهت تشخصی بهترین مرورگر می بایست  ویژگی های مختلفی را مورد بررسی قرار دهیم که از جمله آنها :از سرعت بالا و ویژگی‌های امنیتی بهتر گرفته تا بهره‌مندی از تنوع بالای اکستنشن‌ها و میزان اشغال فضای رم و CPU می باشند.
اما ممکن است عوض کردن یک مرورگر برای شخصی که مدت زیادی از آن استفاده کرده است سخت باشد.در پاره ای از موارد شاید آن مرورگر اصلا قابلیت های ایده آلی نداشته باشد اما فرد اصرار زیادی به استفاده از آن دارد.
حال در این مقاله سعی بر مقایسه انواع مرورگر از لحاظ مختلف خواهیم داشت. همان طور که در جریان هستید سال گذشته کروم با وجود برخی نکات منفی به دلیل قابلیت های جذابی که داشت به عنوان مرورگر برتر شناخته شد.حال ما می خواهیم بین مرورگر های کروم ، اج ، موزیلا و اپرا این مقایسه را انجام دهیم.

گوگل کروم :

هنوز هم گوگل کروم به دلیل قابلیت های جذاب و آسانی کار محبوبیت بالایی دارد و تنها نکته منفی در آن اشغال فضای زیاد توسط رم می باشد.

موزیلا :

برای آن‌دسته از کاربرانی که عاشق اکستنشن‌های فراوان هستند و تمایل دارند از مرورگری امن‌تر درمقایسه‌با گوگل کروم استفاده کنند، مرورگر متن‌باز موزیلا فایرفاکس شاید بهترین انتخاب ممکن باشد. فایرفاکس مسیر را برای دیگر مرورگرها به‌منظور توسعه‌پذیرشدن هموار کرد. شایان ذکر است تنوع اکستنشن‌های فایرفاکس هم‌اکنون به گوگل کروم نمی‌رسد؛ اما رویکردی که پیش گرفته می‌تواند نوید این را بدهد که روزی فایرفاکس بتواند از این حیث بر کروم غلبه کند.

اپرا :

تا قبل از روی‌کارآمدن کروم، مرورگر اپرا یکی از بهترین‌ انتخاب‌های ممکن برای وب‌گردی روزانه بود. این مرورگر به برخی ویژگی‌های غیرمعمول نظیر Turbo مجهز شده که با فشرده‌سازی صفحات وب در سرورهای اپرا، سرعت بارگذاری و پهنای باند را بهبود می‌بخشد. اپرا ویژگی امنیتی جالبی به نام «برجسته‌سازی دامنه» دارد که قسمت بزرگی از دامنه را مخفی می‌کند تا کاربر بتواند به‌سادگی بفهمد در آن لحظه، در چه سایتی قرار دارد. 

مایکروسافت اج :

اج مرورگری نوپا به‌شمار می‌آید که مایکروسافت با تبلیغات بسیار، آن را برای ویندوز جدید خود منتشر کرد. این مرورگر هنوز جای کار دارد؛ اما می‌تواند عملکرد واقعا خوبی از خود به‌جای بگذارد. تعداد اکستنشن‌های اج به‌مرور در‌حال‌رشد است؛ اما هم‌اکنون تنوع بسیار کمی در این زمینه دیده می‌شود.ویژگی همگام‌سازی اج فقط به سایت‌های محبوب و فهرست مطالعه محدود می‌شود و برخلاف دیگر مرورگرها، با آن سرعت و نظمی که انتظارش را داریم، به‌روزرسانی جدید دریافت نمی‌کند. تمامی این‌ها دست‌به‌دست هم داده‌اند تا نتوانیم جدیدترین جاه‌طلبی مایکروسافت را در بازار مرورگرها، مرورگری عالی به‌شمار بیاوریم. حتی اخیرا شایعاتی در فضای مجازی منتشر شده که مایکروسافت قصد دارد این مرورگر را کنار بگذارد.

نتیجه نهایی : 

پس در آخر نیز نتیجه می گیریم باز هم کروم در صدر جدول قرار گرفته این شاید بهترین تعبیری باشد که بتوان از حاکم مطلق این روزهای بازار مرورگرها ارائه داد.