شهر شبکه

ارایه اخبار روز و آموزش های فناوری اطلاعات

شهر شبکه

ارایه اخبار روز و آموزش های فناوری اطلاعات

معرفی کارت گرافیک جدید ایسوس

یکی از محصولات جدید  شرکت ایسوس برای عرضه در سال ۲۰۲۰ کارت گرافیک  ASUS GeForce RTX  2070 Dual Mini است که برای سیستم‌های کوچک و کامپیوترهای Intel NUC طراحی شده است. درادامه، با این کارت گرافیک آشنا خواهیم شد.

کارت گرافیک ASUS GeForce RTX 2070 Dual Mini از تراشه‌ی RTX 2070 بهره برده و در ابعادی بسیار کوچک با طول ۲۰ سانتی‌متر طراحی شده است. هدف ایسوس از طراحی GeForce RTX 2070 Dual Mini، استفاده در کیس‌های Mini و کامپیوترهای کوچک Intel NUC استاینتل نسل جدید کامپیوترهای کوچک Intel NUC 9 Extreme Kit و NUC 9 Pro Kit را در نمایشگاه CES 2020 رونمایی کرده بود.

کارت گرافیک ASUS GeForce RTX 2070 Dual Mini با قیمتی درحدود ۵۲۵ دلار روانه بازارهای جهانی شده؛ اما تاکنون فقط در چند کشور، ازجمله انگلستان دیده شده است. این کارت گرافیک کوچک برای تهویه از دو عدد فن بهره برده و به‌گفته‌ی ایسوس، طراحی خنک‌کننده‌ی آن به‌گونه‌ای است که در کیس‌های کوچکی نظیر کامپیوترهای NUC، بیشترین بازدهی را باتوجه‌به دریچه‌های هوا به‌همراه داشته باشد.

کارت گرافیک ایسوس

وس این کارت گرافیک را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که هیت‌سینک و لوله‌های هادی حرارتی مسی حداکثر بهره‌برداری خنک‌سازی را از بخش توری‌مانند پنل انجام می‌دهد و حتی ادعا می‌شود طراحی این کارت گرافیک کوچک درمقایسه‌با رقبای بزرگ‌تر خود قابلیت کار در دمای کمتر را فراهم کرده است. افزون‌بر ایسوس، شرکت‌های دیگری ازجمله Zotac پیش‌از‌این کارت‌های گرافیک قدرتمندی نظیر تراشه‌های RTX 2070 را در ابعاد کوچک طراحی و معرفی کرده‌اند.

کارت گرافیک ASUS GeForce RTX 2070 Dual Mini در دو مدل عرضه می‌شود که تنها تفاوت آن‌ها در فرکانس GPU خلاصه می‌شود: مدلی با فرکانس‌های ۱،۴۱۰ تا ۱،۶۵۰ مگاهرتز و مدل دیگر با فرکانس بوست ۱،۶۸۰ مگاهرتز. ایسوس اعلام کرده است به‌زودی نسخه‌های مینیاتوری از کارت‌های گرافیک دیگری نظیر GTX 1660 Ti و RTX 2060 را تولید خواهد کرد.

 

معرفی انواع سوئیچ

انواع سوئیچ شبکه سیسکو از لحاظ لایه عملکرد:

ـ سوئیچ های لایه 2:

سوئیچ های لایه 2 با استفاده از آدرس MAC، هدایت بسته های داده از پورت مبدا به پورت مقصد را انجام می دهند. البته این کار با حفظ MAC Address ها انجام  داده تا به یاد داشته باشد کدام پورت ها دارای آدرس‌های MAC هستند. مک آدرس ها در لایه 2 مدل OSI عمل می کنند. هر دستگاه یک Mac Address مخصوص به خود را داشته که از این طریق می توان دستگاه ها را از یکدیگر متمایز دانست. سوئیچ های لایه 2 مانند سوئیچ های سیسکو سری 2960 که خود به مدل های مختلفی نظیر 2960، 2960S،2960X ،2960G تقسیم می شوند.
سوئیچ لایه دو

ـ سوئیچ های لایه 3:

انتقال اطلاعات در سوئیچ های لایه 3 از طریق IP صورت می گیرد. آنها یک دستگاه سخت افزاری تخصصی هستند که در مسیریابی بسته های داده استفاده می شوند.

سوئیچ لایه 3


نحوه کانفیگ سوئیچ سیسکو

 

برای شروع تصور کنید یک سوئیچ سیسکو خریده اید و میخواهید کار با آن را شروع نمایید.

نحوه اتصال به سوئیچ:

به منظور ارتباط با سوئیچ جهت کانفیگ یک پورت RJ45 (پورت شبکه) به نام کنسول وجود دارد و شما باید توسط یک کابل کنسول به سوئیچ وصل گردیده و کانفیگ های لازم را انجام دهید.در زیر کابل کنسول را برای شما توضیح می دهیم.

کابل کنسول :

یک سر این کابل سوکت RJ45 و سر دیگر آن پورت قدیمی COM است که روی لپ تاپ و کامپیوتر های جدید این پورت وجود ندارد و باید از تبدیل پورت COM به USB استفاده کنید.

سیستم عامل سیسکو :

محیط سیستم عامل سیسکو کامنت پرومت (command promt) است و باید با یک برنامه کمکی به جهت اتصال از ویندور به آن استفاده کرد که یکی از بهترین و پر کاربرد ترین برنامه ها PUTTY می باشد که محیطی در ویندور برای شما فراهم می کند که می توانید به سادگی دستورات خود را در سوئیچ و یا روتر سیسکو وارد کنید.

اگر با برنامه PUTTY به سوئیچ سیسکو می خواهید متصل گردید باید در قسمت connection type پورت serial را انتخاب نموده و COM  که کامپیوتر شناخته برای آن انتخاب کنید سپس تایید کرده و وارد قسمت کامنت برای دادن دستورات سیسکو می شوید.

 

دستور دادن و mode های مختلف سوئیچ سیسکو :

mode اول ((SWIYCH> :

پس از وارد شدن به سوئیچ سیسکو توسط کابل کنسول و برنامه PUTTY یک صفحه مشکی برای شما باز می شود که خط اول آن نوشته SWITCH> علامت < جلوی عیارت SWITCH به معنی این است که در مود اول برنامه هستیم و امکانات حداقلی که بیشتر مربوز به مانیتورینگ می باشد روی این مود قابل دسترسی است . (لازم به ذکر است در صورت اینکه یوزر پسورد روی سوئیچ تعریف شده باشد ابتدا باید آن را وارد کرد سپس وارد مود اول می شوید)

mode دوم (SWITCH#) :

در مود اول اگر دستور EN که مخفف ENABLE است وارد نمایید وارد مود دوم می شوید در مود دوم که برای شما دسترسی بیشتری در نظر گرفته شده و برای ورود به این مود می توانید پسورد جداگانه انتخاب کنید دیدن کلیه کانفیگ ها و دستورات در این مود امکان پذیر است.

آشنایی با بعضی دستورات :

ورود به قسمت کانفیگ ترمینال: (config terminal)

برای شروع دستورات وارد این قسمت می شویم بعد از ورود به این قسمت جلوی سوئیچ config# نوشته می شود.

تغییر نام سوئیچ :

در قسمت config  دستور زیر را وارد نمایید

 ……………SWITCH(config)#hostname

پسورد گذاشتن روی اتصال از طریق کنسول :

کنسول در حالت پیشفرض پسورد نداشته و در صورت اتصال هر کامپیوتر قابلیت تغییر در دستورات را دارد که این اتفاق امنیت شبکه را پایین آورده و برای جلو گیری از این اتفاق روی پورت کنسول باید پسورد گذاشت دستور پسورد گذاشتن روی پورت کنسول در زیر نوشته شده:

Switch(config)#line concole 0
Swtich(config-ln)#password 
Switch(config-ln)#login

پسورد گذاشتن بر منظور ورود به مود دو که حالت دسترسی کامل و تمامی کانفیگ ها می باشد.

به منظور امنیت بهتری است این کار انجام گردد تا کارمندان و… نتوانند به راحتی وارد تنظیمات روتر شوند.

Switch(config)#enable password

فعال کردن ریموت روی سوئیچ :

برای اینکه از یک کامپیوتر متصل به شبکه بتوانیم تمام سوئیچ ها را کنترل کنیم باید به سوئیچ ها ریموت بشویم برای این منظور باید دستورات زیر را روی سوئیچ اعمال کنیم

Switch(config)#interface vlan 1
Switch(config-if)#ip address (ip switch) (subnet swich) ===>> ip address 192.168.1.1 255.255.255.0
Switch(config-if)#no shutdown

و برای تعداد کاربرانی که همزمان ریموت شوند

Switch(config)#line vty 0 15
Switch(config-ln)#password
Switch(config-ln)#login

اگر می خواهید دستورات روی سوئیچ ذخیره شود دستور زیر را اجرا کنید در غیر این صورت هر بار که ریست شود تمام اطلاعات پاک می شود .

Switch(config)#wr

در این مطلب سعی کردیم آموزش کانفیگ سوئیچ سیسکو را به طور مختصر برای شما توضیح دهیم امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.