شهر شبکه

ارایه اخبار روز و آموزش های فناوری اطلاعات

شهر شبکه

ارایه اخبار روز و آموزش های فناوری اطلاعات

خرید سرور HP Proliant G9 یا HP Proliant G8

درباره سرورهای HP :

به طور کلی سرورهای HP از محبوب ترین سرورهای جهان هستند. قابلیت های متعدد این سرورها سبب شده است که برای مشاغل کوچک و متوسط مورد استفاده قرار گرفته و بسیار مناسب باشند.

حال زمانی که نوبت به انتخاب سرور مناسب برای کسب و کار شما می رسد، حتما باید موارد مختلفی را در نظر گرفت تا سرور خریداری شده برای سازمان شما کاملا مناسب باشد و بتواند کلیه نیازهای شما را چه در حال حاضر و چه در آینده تأمین نماید. سرورهای HP  انواع مختلفی داشته که هر کدام از ویژگی های مختلفی برخوردار می باشند.

خواسته کلیه مدیران IT این است که تجهیزات استفاده شده در شبکه در حالی که کار کمی انجام می دهند بهره وری بیشتری داشته باشند. به همین دلیل هنگام خرید یک سرور، مناسب بودن قیمت و کارایی بالایی آن از اهیمت ویژه ای برخوردار می باشند.

برای خرید سرور HP Proliant G9 یا HP Proliant G8 باید سرورهای G9 و G8 را مورد مقایسه قرارداد.

مقایسه‌ی سرورهای G9 و G8:

خرید سرور HP Proliant G9 یا HP Proliant G8

سرورهای G9 از فناوری های برتری نسبت به نسل قبلی خود یعنی G8 برخوردار می باشند اما  در مقابل از قیمت بالاتری نیز دارا می باشند. حال آنکه سرور G8 همچنان می تواند به عنوان یک انتخاب مناسب و به صرفه در نظر گرفته شود؟

حال شاید برای شما جالب باشد که دانستن این تفاوت ها چه تاثیری در انتخاب شما می گذارد. لازم به ذکر است هنگام خرید سرور HP مدل های مختلفی در پیش روی شما قرار می گیرند که هر کدام نیز به سری های مختلفی تقسیم می شوند برای مثال سرورهای DL380 خود به DL380 G7، DL380 G8، DL380 G9 و DL380 G10 تقسیم می شوند.

مشاهده ی مشخصات سرور اچ پی مدل DL360 Generation10  و قیمت سرور اچ‌پی مدل ProLiant DL380 Gen9 .

 هر کدام از سرورهای HP Gen9 همه دارای استاندارد پردازنده های معروف Xeon Haswell اینتل هستند و گزینه های فنی زیادی از جمله 26 انتخاب مختلف پردازنده  تا 18 هسته و 50٪ کش L3 را ارائه می دهند و البته یکی از قابلیت های بهبود یافته فنی سرور HP Gen9نسبت به مدل های قبل ارتقاء حافظه DDR3 به DDR4 است که این به شما امکان می دهد تابه حداکثر سرعت 2.133 مگاهرتز در ثانیه برسید.

سرورهای HP Gen9 برای افزایش کارایی، در دسترس بودن داده ها و ظرفیت ذخیره سازی، دسترسی آسان تری برای نصب پردازنده و کنترلرهای RAID در سطح سازمانی دارند. SmartDrives ، SmartMemory و آداپتورهای شبکه انعطاف پذیر نیز پیکربندی گزینه ها و افزایش بهره وری کلی را آسان می کنند. بعلاوه ، شکاف های رنگی DIMM در سرورهای Gen8 هنوز در سرورهای Gen9 وجود دارند و پیکربندی حافظه و به روزرسانی را آسان می کنند.

سرورهای HP ProLiant Gen9 با فراهم کردن سه برابر قدرت محاسباتی در هر وات نسبت به سرورهای Gen8 به گونه ای مقرون به صرفه هستند. این به معنای صرفه جویی 62٪ هزینه در طول استفاده ازسرور و شامل هزینه اولیه خرید نیز می شود. علاوه براین این سرور با داشتن اتوماسیون ساده و سرعت 66 برابر بیشتر باعث صرفه جویی در وقت مدیر و بهبود عملکرد کلی SLA می‌شود. پس می توان اینطور عنوان کرد گرچه این سرور نسبت به مدل های قبلی خود از قیمت بالاتری برخوردار هستند اما با گذشت زمان با صرفه جویی در وقت و سرعت بخشیدن بر کار می تواند هزینه صرف شده را جبران نماید.

از دیگر ویژگی های مهم سرور HP ProLiant Gen9 که جز نکات مثبت فروش آنها هستند عبارتند از :ظرفیت محاسباتی بیشتر، استقرار سریعتر، اتوماسیون ساده، عملکرد بهتر حافظه و هزینه کم تر استفاده می باشد.همچنین این دستگاه ها به لطف داشتن قابلیت مدیریت مجزا وجداسازی شده تنظیم ، نظارت و نگهداری آسان تری را دارند.

مزایای پشتیبانی از قابلیت های دستگاه های نسل قبل:

از آنجا که سرورهای G9 به عنوان سرورهای مدل جدیدتر با قابلیت های چشمگیری نسبت به نسل های قبل هستند اما با این حال نمی توان سرورهای قبل را منسوخ شده دانست زیرا ممکن است این سرور ها از قابلیت های مورد نیاز جهت یک شرکت و یا سازمان برخوردار بوده و به علت قیمت کم تر برای آنان مناسب تر باشند. به همین دلیل بازگشت به قابلیت های یک نسل – یا حتی چندین نسل قبل  – می تواند راهی عالی برای پس انداز کردن دارایی باشد بدون آنکه عملکرد و یا کارکردی را قربانی کند. و اگر برخی از ویژگی های اضافه شده را دوست دارید ، می توانید سرور خود را ارتقاء دهید و با اطمینان کامل به کسب و کار خود ادامه دهید.

البته همواره توصیه ما به شما قرار دادن برخی از تجهیزات و قطعات جانبی سرورها در شرکت می باشد، زیرا هنگامی که یک قطعه دچار مشکل شود بتواند به راحتی و به سرعت قطعات را تغییر دهد.

البته نمی توان از یک نکته مهم صرف نظر کرد و آن خرید یک سرور با کیفیت می باشد. شاید خرید یک سرور G9 و یا G8 به نسبت انتخاب شرکت فروش معتبر  اهیمت دارد، مهم نباشد. زیرا این تجهیزات گران بوده و هزینه زیادی صرف خرید و تجهیز آنان می گردد به همین دلیل بهتر است هنگام خرید این عوامل را در نظر بگیریم. همچنین داشتن گارانتی معتبر تجهیزات شبکه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


انواع سرورهای شرکت HP

Image result for ‫انواع سرور HP‬‎

تمام تلاش اچ پی بر این است که که محصولات که در زمینه سرور ارائه میدهد شما را در صنعتی که در ان به فعالیت میپردازید کمک کند و خود نیز یکی از بزرگترین پرچمداران عرصه تولید سرور و تجهیات ذخیره سازی باشد ، با نگاهی کوتاه و متمرکز بر بسیاری از دیتاسنتر های پیاده سازی شده توسط کمپانی ها و سازمان های بزرگ و معروف میتوان به راحتی فهمید که HP جزء لاینفک این دیتاسنتر های بزرگ و معروف میباشد .شاید اساس و پایه بسیاری از دیتاسنتر هایی که حرفی برای گفتن دارند سرور های بکار برده شده در انها هست .کمپانی HP با ارائه نسل های مختلف سرور های خود یکی از سردمداران پرچم سخت افزار در دیتاسنتر ها میباشد که از این سخت افزار ها میتوان به رک ها و سوئیچ ها واستورج های و سرور ها و وبسیاری از تجهیزات جانبی دیگر اشاره کرد. اما سرور های اچ پی را می توان به قدرت بتوان گفت در ایران حرف اول را میزنند و یک سرو گردن از سایر برند ها بالاتر هستند.

انواع سرورهای DL و ML و BL در اچ پی HP

شاید بتوان گفت یکی از مهترین معیار هایی که در خرید سرور اچ پی باید مد نظر قرار بدهید نوع تاور و نوع رک مونت بودت سرور های مورد نظر میباشد .البته شاید در نگاه اول کمی خنده دار بنظر برسد اما مهمترین نگته در خرید سرور اچ پی این مورد میباشد.یک زیر ساخت قوی با قابلیت انعطاف پذیری بالا، موجب افزایش کارایی شده و دنیای جدید را به زیر ساخت های شما خواهد داد، همچنین زمینه استفاده از فناوری های جدید در آینده را نیز فراهم خواهد و شما میتوایند با یک انتخاب مناسب سرور ی برای چندین سال اینده خود تامین کنیدسرورهای HP همواره جزء پرفروش ترین محصولات بوده و از جمله این زیرساخت ها محسوب می گردد. این سرورها به همراه مجموعه ای از ابزارهای مختلف برای مدیریت ، ذخیره سازی اطلاعات و تچهیزات جانبی، قابلیت ارائه سرویس های مورد نیاز برای سازمانها و محیط های کاری با کیفیت فوق را دارا می باشد.سرورهای رده Proliant به سه گروه Rackmount و Tower و Blade تقسیم شده اند. سرورهای Tower و Rackmount در مدلهای۱۰۰، ۳۰۰ و ۵۰۰ ارائه شده است. در ادامه به معرفی هر گروه از سرورهای سری Proliant می پردازیم.

 

گروه (RACKMOUNT)DL

این گروه از سرورها ،سرورهایی با سایز متوسط هستند که قابلیت انعطاف و مدیریت پذیری بالایی دارند. همچنین برای محیطهای با تعداد زیاد سرور مناسب هستند و جهت استفاده باید داخل رک قرار گیرند. در این گروه از سرورها می توان به مدلهای سری DL700 ، DL500 ، DL300 ، DL100 و DL900 اشاره نمود. البته از این نوع سری DL380 یکی از پرفروش ترین مدل ها در ایران میباشد و بسته به محیطی های که دارای رک میباشند بسیا انتخاب مناسبی میباشد و شاید این گروه از سرورها برای پشتیبانی از میزان حافظه دیسک و I/O بالا طراحی شده اند.در بخشهای مختلف از جمله سایتها، دیتا سنترها و … می توان از آنها استفاده نمود.

گروه(TOWER)ML

نمیتوان گفت در کارایی چیزی کمتر از سری های DL دارند و حتی در حد سری های DL نیز بتوان همچنین کانفیگی را پیاده ساز ی کرد اما بهترین مزیت این سری ها عدم وابستگی انها به رک یوده و میتوانید در شرکت های معمولی و کوچک سولشن های مناسبی باشد البته میتوان گفت که در همچنین برای استفاده نیازی به رک ندارند وبه صورت Tower قرار می‌‌‌‌‌گیرند. البته در صورت نیاز می‌توان این سرورها را داخل رک قرار داد. در این گروه سرورهای مدلهای سری ML100 و ML300 قرار دارند.

گروه (BLADE)BL

گروه سرورهای Blade که حالت تیغه‌ای دارند، به صورت کاملا فشرده و ماژولار طراحی شده اند. نحوه قرارگیری این سرورها در رک به صورت مجموعه ای بوده و تعداد ۸ یا ۱۶ عدد از آنها در محفظه های مخصوصی با عنوان C3000 و C7000 قرار گرفته و داخل رک نصب می‌شو ند. قابلیت انعطاف بالا و ساختار متفاوت، موجب کاهش هزینه های دیتا سنترها و بالا رفتن کیفیت سرویس دهی شده است .

شاید در نگاه اول به ماهیت اساسی سرور های BLADE پی نبرید اما با نگاهی ریز تر میتوان به اهمیت این نوع از سرور ها پی برد و ارزش انها را درک گرد . به عنوان مثال در یک رک اچ پی 42 یونیت شما میتوانید سه عدد سرور BLADE C7000 را نصب کنید که هر شاسی شما 16 تیغه ی سروری در خود جای میدهد یعنی 3*16=48 عدد سرور را میتوانید در یک عدد رک جای دهید حال اگر در همان رک اگر DL380 به کارببرزید تنها میتوانید 24 عدد سرور را جایگذاری کنید و اهمیت موضوع را وقتی میفهمید که هر متر مربع از دیتا سنتر شما با هزینه های بسیار بالایی تهیه شده باشد انوقت شما برای هر متربع از دستاسنتر خود اهمیت بسیاری قائل خواهید شد.

انواع سوئیچ سیسکو

سوئیچ شبکه یک دستگاه سخت افزاری شبکه است که اجازه می دهد ارتباط بین دستگاه های مختلف در یک شبکه محلی مانند شبکه خانگی یا شرکتی را  تامین کنید. در حقیقت سوئیچ شبکه، یک دستگاه سخت افزاری کوچک است که وظیفه متمرکز کردن ارتباطات بین دستگاه های مختلف متصل شده در یک شبکه محلی (LAN) را بر عهده دارد. هدف از استفاده از سوئیچ شبکه کاهش پهنای باند مصرفی شبکه ها می باشد.

زیرا این دستگاهها پیام را از یک دستگاه متصل به شبکه دریافت نموده و با شناسایی دستگاه گیرنده پیام، آنرا فقط برای دستگاه مقصد ارسال می کنند. به این ترتیب علاوه بر کاهش پهنای باند مصرفی، محرمانگی پیام نیز حفظ شده است. زیرا در این حالت بقیه دستگاه ها و نقاط اتصالی شبکه از وجود و ارسال چنین پیامی آگاهی نمی یابند.

در حقیقت استفاده از  دستگاه های سوئیچ اترنتی در شبکه های خانگی سال ها قبل از استفاده از روترهای پهن باند محلی رایج بوده است. سوئیچ های اترنتی به عنوان یکی از واحدهای درونی روترهای خانگی مدرن یکپارچه شده و مورد استفاده قرار می گیرد. پس به یاد داشته باشید که اکثر روترهای خانگی و یا تجاری که مورد استفاده قرار می دهید، دارای سوئیچ های درونی می باشند که وظیفه برقراری ارتباط بین دستگاههای مختلف را به انجام می رسانند.

با وجود اینکه سوئیچ های قوی برای چندین نوع شبکه مختلف از جمله شبکه های  ATM، Fiber Channel و Token Ring وجود دارد. اما سوئیچ های اترنتی رایج ترین نوع سوئیچ های شبکه می باشند.

سوئیچهای اترنتی Mainstream مانند آنهایی که در داخل روترهای پهن باند قرار دارند، از سرعت اترنتی گیگابیتی به ازای هر لینک پشتیبانی می کنند. اما سوئیچ های شبکه با کارایی بالا مانند سوئیچ هایی که در مراکز داده مورد استفاده قرار میگیرند، از سرعت ۱۰Gbps پشتیبانی می نمایند.

مدلهای گوناگون سوئیچ شبکه تعداد زیادی از دستگاههای متصل به شبکه را پشتیبانی می کنند.  سوئیچ شبکه های Consumer-grade ۴ یا ۸ لینک را برای اتصال به دستگاه های اترنتی فراهم می نمایند، در حالیکه سوئیچ شبکه های شرکتی معمولا از ۳۲ تا ۱۲۸ لینک پشتیبانی می نمایند.

علاوه بر این، سوئیچ ها می توانند به یکدیگر نیز متصل شوند. این یک روش زنجیره ای فوق العاده برای اضافه کردن تعداد قابل توجهی از دستگاه ها به یک شبکه LAN می باشد.

سوئیچ ها انواع گسترده ای از دستگاههای شبکه مانند کامپیوترها را برای تامین ارتباطات بین آنها، به هم متصل می کنند. سوئیچ ها دارای چندین و در برخی موارد دارای ده ها پورت شبکه برای اتصال دستگاه های مختلف به یکدیگر می باشند.

معمولاً یک سوییچ شبکه به صورت فیزیکی بوسیله یک کابل شبکه به روتر متصل شده و با استفاده از یک کابل دیگر به هر نوع کارت رابط شبکه متصل می گردد. سوئیچ های شبکه به سادگی و فقط با استفاده از یک کابل به سایر دستگاه های شبکه متصل می شوند. در نتیجه نیازی به نصب درایور روی ویندوز و یا هر سیستم عامل دیگری نخواهد بود.

مهمترین مزایای استفاده از سوئیچ شبکه

  • برقرارای ارتباط هوشمند بین ده ها و حتی صد ها دستگاه مختلف در شبکه
  • سرعت بسیار بالا در برقراری ارتباط بین اجزای شبکه
  • مدیریت کاربران شبکه
  • مدیریت پهنای باند مصرفی
  • مدیریت دسترسی کاربران به بخش های مختلف شبکه
  • توسعه شبکه بدون ایجاد اختلال در سایر بخش های آن
  • فراهم نمودن تعداد زیادی پورت برای دسترسی و اتصال سریع به رایانه ها، روترهای و نیز سرورهای شبکه
  • پورت های uplink با سرعت بالا برای پشتیبانی از نیازمندیهای کابل کشی های پرسرعت
  • صرفه جویی در کابل های مصرفی
  • نصب و راه اندازی آسان بدون نیاز به دانش و مهارت بسیار بالا
  • استفاده از تکنولوژی ارسال و دریافت داده به منظور تامین یکپارچگی بسته های دیتا
  • انتقال تقریباً فوری دیتا بین آدرس های مبدا و مقصد

مهمترین قابلیت های سوئیچ شبکه

  • تغییر کلمه عبور سوئیچ
  • بروزرسانی نرم افزار نصب شده روی سوئیچ

انواع سوئیچ شبکه

  • مدیریتی یا غیر مدیریتی

سوییچ ها در انواع غیرمدیریتی و مدیریتی ساخته شده اند. سوئیچ های پایه شبکه مانند روترهای پرکاربرد نیازی به اعمال تنظیمات خاصی در کابلها و برق مصرفی ندارند. به این قبیل سوئیچ ها که بر اساس تنظیمات کارخانه کار می کنند اصطلاحاً سوئیچ های غیر مدیریتی (unmanaged) می گویند. سوئیچ های غیرمدیریتی هیچ گزینه ی اضافی برای مدیریت عملکرد آنها نداشته و کار کردن با آنها بسیار آسان است

درمقایسه با سوئیچ های غیرمدیریتی که در بالا ذکر شد، دستگاههای جدیدی تحت عنوان سوئیچ های مدیریتی که در شبکه های حرفه ای مورد استفاده قرار میگیرند، قابلیتهایی را برای کنترل عملکرد سوئیچ ها و شبکه در اختیار مدیران حرفه ای تر شبکه ها قرار می دهند. از مهمترین و پرکاربردترین این قابلیتها می توان به مانیتورینگ SNMP، تجمیع لینک و پشتیبانی از صف اولویت QoS اشاره نمود.

علاوه بر این، سوئیچ های مدیریتی به گونه ای ساخته شده اند تا بتوان آنها را با رابط کاربری مشابه خط فرمان یونیکس کنترل و مدیریت نمود. جدیدترین سوئیچ های مدیریتی تحت عنوان سوئیچ های smart یا هوشمند که برای شبکه های کوچک و یا شبکه های سازمانی متوسط ساخته شده اند، همانند روترهای خانگی از یک رابط تحت وب برای مدیریت عملکرد شان بهره می برند.

سوئیچ های مدیریتی علاوه بر امکاناتی که در اختیار مدیران شبکه قرار می دهند تا بتوانند آنها را بر اساس نیاز شبکه پیکربندی نمایند، شامل یک نرم افزار درونی نیز می باشند. این نرم افزار باید هر چند وقت یکبار توسط کارخانه سازنده آنها بروزرسانی شود تا بهترین عملکرد را در اختیار بگذارند.

  • یک طرفه یا دوطرفه

شبکه های محلی می توانند به دو حالت یک طرفه (Half-duplex) یا دوطرفه (Full-duplex) کار کنند. در حالت یک طرفه سوئیچ ها می توانند در یک لحظه فقط یکی از عملیات ارسال یا دریافت دیتا را انجام دهند و هر دو عملیات ارسال و دریافت اطلاعات در شبکه نمیتوانند به صورت همزمان انجام شود.در حالیکه در شبکه های دوطرفه سوئیچ ها میتوانند در یک لحظه، ارسال و دریافت اطلاعات را به صورت همزمان بدون ایجاد تداخل در یکدیگر به انجام برسانند.

سوئیچ های قدیمی تر امکان کار روی خطوط دو طرفه را نداشتند و فقط روی خطوط یک طرفه می توانستند کار کنند. اما سوئیچ های جدید علاوه بر امکان کار روی خطوط یکطرفه،  قابلیت ارسال و دریافت همزمان دیتا روی خطوط دو طرفه را نیز دارا باشند.

  • ساده یا ماژولار

سوئیچ ها غالباً به دو صورت ساده (فیکس) یا ماژولار تولید می شوند:

سوئیچ های ساده فقط از یک شاسی و تعدادی درگاه ثابت تشکیل شده است که امکان توسعه آنها برای استفاده های آتی وجود ندارد. در حالیکه سوئیچ های ماژولار به گونه ای طراحی شده اند که انتخاب نوع پردازنده و ماژولهای مورد استفاده به همراه انتخاب تعداد و نوع پورتها را در اختیار مدیران شبکه های بزرگ قرار می دهد. توسعه امکانات و قابلیتهای سوئیچ های ماژولار از طریق اسلاتهای تعبیه شده بر آنها امکانپذیر می باشد.

  • لایه ۲ یا لایه ۳

سوئیچینگ سنتی در لایه ۲ مدل OSI عمل می کند، جایی که بسته های دیتا به یک پورت سوئیچ خاص بر اساس آدرس MAC  مقصد ارسال می شوند. اما مسیریابی در لایه ۳ عمل می کند، جایی که بسته ها به یک IP خاص بر اساس آدرس IP مقصد ارسال می شوند.

برخی از سوییچ های شبکه در لایه دوم شبکه (لایه دیتا) از مدل شبکه OSI کار می کنند. مدیریت ترافیک SNMP، FTP و HTTP در لایه ۲ انجام می شود. علاوه بر اینها با استفاده از امکان Port Security امنیت شبکه توسط سوئیچ لایه ۲ تامین می شود.

اما زمانی که نیاز به مسیریابی VLANها روی شبکه باشد، سوئیچ های لایه ۲ نمی توانند کاری انجام دهند. به همین دلیل باید به سراغ سوئیچ های نوع لایه ۳ رفت. این قبیل سوئیچ ها با تبدیل یکی از پورت ها به مسیریاب، نیاز به نصب مسیریاب جدید  روی شبکه را از بین می برند.

در مقایسه با سایر سوییچ ها، سوئیچ های لایه ۳ پشتیبانی بهتری برای پیکربندی شبکه های VLAN فراهم می نمایند.

سایر انواع سوئیچ شبکه بسته به نوع استفاده در شبکه می تواند یکی از انواع زیر باشد:

  • سوییچینگ مسدودکننده یا غیرمسدودکننده: در حالت مسدود کننده یا Blocking یک سوییچ شبکه می توانید در بالاترین سرعت ها هم از یک پورت به خوبی استفاده نماید. اما در حالت غیر مسدودکننده یا Non Blocking با افزایش حجم انتقال دیتا احتمال دارد سوئیچ نتواند به مدیریت ترافیک شبکه پرداخته و موجب کاهش سرعت انتقال دیتا گردد.
  • اترنت سریع یا اترنت گیگابیتی: با پیشرفت روز افزون تجهیزات شبکه سرعت انتقال دیتا در شبکه ها از حدود ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه(اترنت سریع) به ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه و حتی بیشتر (اترنت گیگابیتی) رسید. مدیران شبکه با نصب انواع سوئیچ ها در شبکه سعی در رساندن سرعت انتقال دیتا به شبکه های اترنت گیگابیتی دارند.
  • حالت های ارسال دیتا: که می تواند شامل حالتهای Store and forward، Cut-Through ، Fragment-free و Adaptive switching باشد.
  • بافرینگ دیتا: هر چه حجم بافرینگ یک سوییچ شبکه بیشتر باشد، سوییچ بهتر می تواند به مدیریت ترافیک شبکه بپردازد. اندازه بافر مناسب به سوئیچ کمک می کند تا بسته های داده را با سرعت بیشتری پردازش نماید.

هاب یا سوئیچ ؟ کدام یک؟

سوییچ شبکه به لحاظ فیزیکی مشابه یک هاب شبکه می باشد. با این حال، بر خلاف هاب ، سوئیچ شبکه قادر به بررسی پیام های دریافتی می باشند. به این صورت که به محض دریافت هر بسته آنرا بررسی کرده و پس از شناسایی پورت اتصال مقصد، آنرا به مقصد مشخص شده ارسال می کنند. به این تکنولوژی اصطلاحاً سوئیچینگ بسته گفته می شود.

یک سوییچ شبکه تعیین می کند که هر بسته از چه آدرسی ارسال شده و قرار است به چه آدرسی ارسال شود. در حالی که یک هاب شبکه بسته دریافت شده را به همه آدرسهای موجود در شبکه ارسال می کند. اینکه محتوای یک بسته متعلق به چه آدرسی می باشد در مقصد مشخص می شود. همین خاصیت هاب ها باعث می شود پهنای باند بسیار زیادی از شبکه مصرف شود. در حالی که سوییچ ها با امکان شناسایی آدرس های مبدا و مقصد یک بسته، در مصرف پهنای باند شبکه صرفه جویی می نماید. به همین دلیل در مقایسه با هاب ها کارایی بهتری ارائه می دهند.

برخی از کارشناسان سوییچ های شبکه را روتر شبکه نیز می نامند. زیرا هر دوی آنها وظیفه متمرکز نمودن اتصالات دستگاههای را بر عهده دارند. با این تفاوت که روترها از رابطی برای اتصال به سایر شبکه ها مانند اینترنت یا  سایر شبکه های محلی پشتیبانی می کنند.

10 نکته‌ی مهم در خرید سرور:


Image result for ‫سرور‬‎

خرید تجهیزات شبکه به دلیل قیمت بالای آن از ساسیت بالایی برخوردار است. اگر در حال خرید یک سرور جدید برای دیتا سنتر خود هستید، ابتدا می بایست نیازهای خود را بررسی نمایید تا کاملا مطمئن شوید سرور خریداری شده می تواند نیازهای سازمان و یا شرکت شما را برآورده سازد. شرکت های سازنده‌ی سرورها متفاوت هستند، اما مهمترین آنها سرورHP می باشد که در اکثر دیتا سنترهای جهان حداقل یکی از آنها یافت می شود. این سرورها در سری پرفروش DL، در مدل های مختلفی از جمله DL360، DL380 و … به بازار عرضه شده که هر کدام دارای مدل های مختلفی هستند مانند سرور اچ پی مدل DL380 G10، سرور اچ پی مدل DL360 G9 ، سرور اچ‌ پی مدل DL380 Gen9  و …

سرورها از لحاظ قیمت بسیار گران هستند، به همین دلیل اگر به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت به آن نگاه کنیم به این نتیجه می رسیم که باید خریدی انجام دهیم پاسخگوی کلیه نیازهای ما باشد.

حال باید در خرید سرور بسیار دقت داشت و چند نکته‌ی مهم را در نظر داشت:

1ـ Drivers:

یکی از اولین مواردی که قبل از تصمیم گیری در مورد خرید باید در نظر بگیرید این است که آیا سرور مورد نیاز شما پشتیبانی درایور لازم را ارائه می دهد. اگر سرور شما Dell و یا HP نباشد نیاید با درایورهای ویندوزی مشکل داشته باشید. با این حال، درایورهای سروهای Linux ممکن است به آسانی در دسترس نباشند.  حتما این عامل را در نظر داشته باشید و بدون در نظر گرفتن آن اقدام به خرید نکیند.

2ـ Redundancy:

اگر سروری که خریداری می نمایید برای یک قسمت مهم می باشد حتماً این نکته را در نظر بگیرید که بتوانید به آن قطعاتی را اضافه نمایید. به این ترتیب می توانید از عملکرد سیستم اطمینان حاصل نمایید. به عنوان مثال ، سرور حداقل باید دو منبع تغذیه داشته باشد تا اگر یکی از کار افتاد، دیگری بدون اینکه سرور آفلاین شود کار خود را ادامه دهد.

برخی از سرورها به شما این امکان را می دهند تا حافظه مورد نیاز خود را نصب نمایید. در حالی که برخی دیگر ممکن است دارای یک شکاف اضافی باشند که می توانید از آن جهت نصب یک ماژول حافظه یدکی استفاده کنید. به این ترتیب می توانید هنگامی که یک حافظه دچار اختلال در عملکرد شود از حافظه یدکی کمک بگیرید.

3ـ Hot-swappable components:

امروزه به دلیل وابستگی کسب و کارها به فناوری اطلاعات ایجاد اختلال در عملکرد شبکه، سبب ایجاد اختلال در عملکرد کاری سازمان و یا شرکت خواهد شد. سعی کنید مطمئن شوید که سروری که انتخاب کرده اید دارای قابلیت تعویض قطعات می باشد. این قابلیت به نحوی است که نیازمند به خاموش کردن سرور نمی باشد. به عنوان مثال، نمی توانید در هنگام روشن بودن سرور، برد و یا CPU آن را تعویض نمایید. اما سرورهایی هستند که از این قابلیت پشتیبانی می کنند و می توانید آنها را در زمان روشن بودن دستگاه تعویض نمایید.

4ـ Form factor:

اگر می خواهید سرور خریداری شده خود را درون رک قرار دهید، هنگام خرید اندازه سرور و رک را در نظر بگیرید زیرا هنگام قرار گرفتن آن در رک باید از فضای کافی جهت تبادل جریان هوا، برخوردار باشد. توجه داشته باشید که سرورهای 2U و 4U نسبت به سرور 1U به فضای رک بیشتری نیاز دارند.

5ـ Fault tolerant memory:

نکته دیگری که درهنگام خرید یک سرور جدید باید در نظر داشت، پشتیبانی از فناوری های حافظه تحمل پذیر خطا ، مانند خطای تصحیح کد (ECC) است. حافظه ECC می تواند خطاهای حافظه تک بیتی را بطور پویا تصحیح کند. حافظه ECC همچنین می تواند خطاهای دو بیتی را تشخیص دهد (اما نمی توانید آنها را تصحیح نماید).

6ـ Storage:

سرورها از نظر حافظه بسیار متفاوت هستند. اگرچه اکثر سرورهای موجود در بازار امکان استفاده از دو هارد داخلی را دارند ، اما در بین آنها استثنائاتی نیز وجود دارد. برخی از سرورها هیچگونه حافظه داخلی ندارند و در عوض دارای یک SAN بوت هستند.اما از طرف دیگر برخی سرورها از تعداد زیادی از حافظه های داخلی پشتیبانی می کنند.

7ـ CPU support:

در این مرحله می بایست معماری CPU را در نظر بگیرید. امروزه بسیاری از سرورهای موجود در بازار دارای چندین سوکت جهت پشتیبانی از انواع مختلف پردازنده هستند. معمولا مدیران شبکه هنگام خرید سرور، نیاز فعلی خود را در نظر می گیرند. اما چقدر خوب است که نیاز آینده خود را پیش بینی کرده و بر طبق آن CPU و سرور مورد نیاز خود را خریداری نمایند. به عنوان مثال ، ممکن است در حال حاضر CPU های چهار هسته ای نیاز شما را برآورده کرده اما در آینده  به CPU های شش هسته ای یا هشت هسته ای نیاز پیدا کنید. به همین ترتیب ، ممکن است در ابتدا تنها یک سوکت را به سرور متصل کرده، اما در صورت لزوم یک CPU دیگر اضافه نمایید.

8ـ Connectivity:

هر کدام از سرورهای موجود در بازار دارای یک شبکه داخلی هستند. با این حال اگر سرور به عنوان سرور میزبان عمل نماید اتصال آن به شبکه بسیار مهم می باشد. Clustering و مجازی سازی به طور معمول به آداپتورهای شبکه بیشتری نیاز دارد تا یک سرور مستقل. . در این حالت یک سرور احتمالاً به طور پیش فرض دارای تعداد کافی آداپتور نخواهد بود اما باید مطمئن شویم که سرور ظرفیت اضافه کردن تعداد کافی آداپتور مورد نیاز را در خود داشته باشد.

9ـ Memory capacity:

اگر قصد دارید از سرور جدید خود به عنوان میزبان مجازی سازی استفاده کنید، حافظه سرور از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. حافظه مهمترین منبع در یک محیط سرور مجازی است ، بنابراین شما باید اطمینان حاصل کنید که سرور شامل حافظه کافی برای پشتیبانی از تمام سیستم عامل های مهمان بدون آنکه کمبودی در حافظه احساس شود را دارد.

10ـ Manageability:

اگر تعداد کمی سرور در دیتاسنتر خود دارید حتما اطمینان حاصل نمایید که سرورهای شما از قابلیت مدیریت سخت افزاری و نرم افزاری به خوبی پشتیبانی می نماید. بسیاری از سرورهای موجود در بازار از IPMI پروتکل های مدیریت استاندارد پشتیبانی می کنند. اما ابزارهای مدیریت نرم افزار، معمولاً اختصاصی هستند به طوری که نرم افزار مدیریتی یک سرور با سرور دیگر متفاوت است.

به طور کلی مواردی که در این مقاله گفته شد عواملی هستند که می بایست یک کارشناس IT از آنها آگاه بوده و هنگام خرید سرور برای دیتا سنتر به آنها توجه نماید.