شهر شبکه

ارایه اخبار روز و آموزش های فناوری اطلاعات

شهر شبکه

ارایه اخبار روز و آموزش های فناوری اطلاعات

تفاوت فیبرهای OM3 و OM4 در چیست؟

تفاوت فیبرهای OM3 و OM4


مشخصات و تفاوت فیبرهای OM3 و OM4 :

شاید برای شما پیش آمده باشد که هنگام خرید کابل های فیبر نوری با اصطلاحی به نام OM برخورد نمایید. این اصطلاح از دو کلمه Optical Mode گرفته شده است. 

کابل های فیبر نوری Multimode به چهار گروه تقسیم می شوند که شامل OM1، OM2، OM3 و OM4 می باشند.OM3 و OM4 دو نوع کابل فیبر چند حالته (Multimode) هستند که در شبکه های محلی مورد استفاده قرار می گیرند. ما در این مقاله در رابطه با تفاوت فیبرهای OM3 و OM4 صحبت خواهیم کرد.

از این دو نوع فیبر معمولا در کابل کشی مراکز ارتباط داده، دیتا سنترها و میان سوئیچ های  SAN Storage استفاده می کنند.
OM3 و OM4 هر دو به عنوان فیبر Multimode بوده که توسط لیزر بهینه سازی شده اند. معمولا قطر فیبر چند حالته یا ۱۲۵-۵۰ میکرومتر و یا ۱۲۵-۶۲٫۵ میکرومتر است.
OM3 دارای پوشش آبی آسمانی می باشد و اندازه هسته آن ۵۰μm است که از ۱۰ گیگابیت اترنت تا ۳۰۰ متر را پشتیبانی می کند. علاوه بر این OM3 قادر به پشتیبانی از ۴۰ گیگابیت و ۱۰۰ گیگابیت اترنت تا ۱۰۰ متر است.
OM4 هم مانند OM3 دارای کاور آبی آسمانی می باشد و همچنین از هسته ۵۰μm استفاده می کند اما از ۱۰ گیگابیت اترنت تا ۵۵۰ متر پشتیبانی می کند و ۱۰۰ گیگابیت اترنت تا ۱۵۰ متر را ساپورت می نماید.
هر دو نوع فیبر از اتصالات یکسان استفاده می کنند. OM3 کاملاً با OM4 سازگار است. با وجود شباهت های بسیار زیاد که اغلب با پوشش کابل آبی و اتصالات مشابه تولید می شوند، گفتن تفاوت میان این دو نوع فیبر دشوار است.

حال باید دید تفاوت بین این دو نوع فیبرOM3 و OM4 چیست؟ آیا این دو نوع فیبر به موارد یکسانی اشاره دارند؟

1ـ تفاوت ظاهری OM3 وOM4 :

شاید بتوان گفت از لحاظ ظاهری این دو کابل بسیار به یکدیگر شباهت داشته حتی هر دو با رنگ آبی به بازار عرضه شده و تشخیص تفاوت میان آنها بسیار دشوار می باشد. با این حال باز هم می توان آنها را از یکدیگر جدا کرد.

2ـ تفاوت ساختاری OM3 وOM4 :

در حقیقت ، تفاوت بینOM3 و OM4 فقط در ساخت فیبر نوری است.
تفاوت در ساخت به این منظور که کابل OM4 در پهنای باند بالاتر از OM3 عمل می کند. حال شاید برای شما این سوال ایجاد شود که دلیل این امر چیست؟
همان طور که از نامش پیداست نحوه انتقال اطلاعات توسط این فیبرها از طریق نور صورت می گیرد. حال برای داشتن ارتباط آن هم از طریق فیبر ، نور از فرستنده VCSEL ، به اندازه کافی قدرتی که برای رسیدن به گیرنده در انتهای دیگر کابل نیاز دارد را بدست می آورد.

در هر دو مدلOM3 وOM4 ساختار عملکردی وجود دارد که می توانند سبب انسجام نوری گردیده و از پراکندگی و تضعیف جلوگیری نمایند.
کاهش قدرت سیگنال نور در هنگام انتقال را با (dB) نشان می دهند .عوامل تأثیرگذار در افت نور، شامل اجزای منفعل، مانند کابل ها، اتصالات کابلی و سایر اتصالات می باشد.
همانطور که پیش از این اشاره شد، کانکتورها یکسان هستند و شباهت ساختاری زیادی دارند، بنابراین تفاوت عملکرد در OM3 و OM4 در اتلاف (dB) در کابل است.

3ـ تفاوت سرعتی میان OM3 و OM4:

فیبر OM3 برای انتقال اترنت تا سرعت 10G ساخته شده است. اگر می خواهید از این فیبرها جهت انتقال اطلاعات در مسافت های بالا استفاده نمایید، فیبرچند حالت OM4 گزینه مناسب تری می باشد.

علاوه بر این ، الیاف OM3 و OM4 هر دو سرعت 40Gb/s و 100GB/s را پشتیبانی می کنند. با استفاده از فن آوری انتقال موازی نوری ( parallel-optics )، اترنت 40G و 100G می توانند داده را همزمان و از طریق فیبر نوری منتقل و دریافت کنند.

رابط های 40G کانال های 4x10G در چهار فیبر در هر جهت هستند ، سپس کابل OM3 / OM4 که با اتصال 8/12 فیبر MTP / MPO خاتمه یافته است می تواند برای انتقال 40 گیگابایت در ثانیه استفاده شود.

4ـ تفاوت فاصله Multimode :

الیاف چند حالته OM3 و OM4 با برنامه های 1GbE ، 10GbE ، 40GbE و 100GbE سازگار هستند ، اما فاصله انتقال آنها بستگی به مواردی دارد. جدول زیر حداکثر فاصله انتقال الیاف OM3 و OM4 را با سرعت انتقال مختلف نشان می دهد.

بر اساس سرعت خاص 10 گیگابایت بر ثانیه ، فیبر OM4 مسافت طولانی تری نسبت به فیبر OM3 را فراهم می آورد. اما ، هنوز هم در رابطه با زمانی که حداکثر فاصله انتقال OM4 زیر 10G است، بحث می باشد.
به طور استاندارد حداکثر فاصله استفاده از فیبر نوری 400 متر می باشد اما اگر کاملا استاندارد نصب و اجرا شود تا 500 متر را نیز می تواند پشتیبانی نماید.
850 nm Ethernet Distance
40/100G 10G 1G Fiber Type
100 m 300 m 1 Km OM3
150 m 550 m 1 Km OM4

5ـ تفاوت میان آنها در رنگ:

به طور کلی فیبرهای نوری با رنگ آبی رنگ شناخته شده اند. البته لازم به ذکر است در اروپا و امریکا فیبر OM4 با رنگ بنفش (Erika Violet)عرضه شدند، اما به دلیل آنکه به عنوان یک استاندارد در نظر گرفته نشده است، تنها در آن کشورها یافت می شوند.

در حال حاضر ، سازندگان این کابل ها ، فقط نسخه های استاندارد فیبر OM3 و OM4 را ارائه می دهند که با پوشش بیرونی آبی رنگ محافظت می شوند.

6ـ تفاوت در قیمت :

امروزه به دلیل ایجاد تغییرات بسیار کابل های فیبر نوری OM3 از قیمت بسیار پایینی برخوردار می باشند. به طوری که می توان آنها را دو برابر کمتر از قیمت OM4 خریداری کرد.

از طرفی OM3 به دلیل تقاضای زیاد، تولید بیشتری داشته به همین دلیل قیمت کمتری دارد.

البته این به ساختار کابل نیز بستگی دارد مواردی چون، لوله، بافر محکم و غیره. بنابراین ، محصولات فیبر با حجم کابل کوچکتر ، مانند سیم های لایه ای فیبر و صفحه های لایه ای از فیبر، در اصل هزینه کمتری دارند.

همچنین دلیل دیگر گران بودن کابل های OM4 عملکرد بهتر آن نسبت به کابل های OM3 است، معمولاً کابل OM4 تقریبا دو برابر کابل OM3 گران است. این ممکن است یک عامل محدود کننده بزرگ در استفاده از کابل های OM4 باشد.
هنگام خرید کابل های فیبر نوری باید دقت نمایید زیرا ممکن است نیاز شما توسط کابل های OM3 برطرف شود اما کابل OM4 را با قیمت بیشتری خریداری نمایید.

پچ کورد فیبرنوری نگزنس SC-LC Multi Mode Duplex

پچ کورد فیبرنوری نگزنس SC-LC Multi Mode Duplex

پچ کورد فیبرنوری نگزنس SC-LC Single Mode

حال در آخر شاید این سوال برای شما ایجاد شود با توجه به موارد بالا کدام کابل فیبر نوری برای ما مناسب تر می باشد؟

در صورت نیاز به نرخ بالاتری از انتقال داده برای پشتیبانی از شبکه یا ارتقاء آن در آینده نزدیک،بهترین انتخاب، کابل فیبر نوری OM3 یا OM4 بهینه شده با لیزر است.

استفاده از کابل های OM3 به دلیل انعطاف پذیری بالاتر قابلیت های بیشتری را ارائه می نماید از طرفی به دلیل به صرفه بودن آن از لحاظ قیمت می تواند در هزینه های مصرفی صرفه جویی نماید. کابل های فیبر نوری OM4 برای مسافت های طولانی عملکرد بهتری دارند.

در واقع، تفاوت OM3 vs OM4 فقط در ساخت فیبر نوری کابل است. تفاوت در ساخت و ساز بدان معنی است که کابل OM4 می تواند در پهنای باند بالاتر از OM3 عمل کند.
کابل OM3 یا OM4 می تواند نیازهای کابل کشی منحصر به فرد شما را برآورده سازند. فقط مناسب ترین آنها را برای شبکه خود انتخاب کرده تا علاوه بر هزینه از کیفیت بالایی نیز برخوردار باشد.

شما میتوانید اطلاعات کامل درمورد انواع دیگر کابل شبکه را در مقاله زیر مشاهده کنید:

انواع کابل شبکه

همه چیز درباره سرورهای HP

معرفی انواع سرورهای HP

توضیح مختصر در رابطه با سرورهای HP:

به طور کلی می توان گفت سرورهای ساخت شرکت HP به عنوان پر طرفدارترین سرور جهت استفاده در دیتا سنترها به شمار می روند. شاید دلیل این محبوبیت این است که این سرورها چه در مقیاس بزرگ و چه در مقیاس کوچک می توانند بیشترنیازهای شما را برآورده سازند. شما با انتخاب درست مدل سرور مورد نیاز خود می توانید به سطح عملکرد بالا، افزایش میزان دسترسی ، قابلیت توسعه و مدیریت دست یابید.

سرورها در دیتا سنتر در دو نوعTower وRackmount یا ایستاده و قابلیت نصب در رک می باشند. استفاده از این سرورها و ایجاد یک زیر ساخت قوی با قابلیت انعطاف پذیری بالا، موجب افزایش کارایی شده و دنیای جدید را به زیر ساخت های شما خواهد داد. هم چنین زمینه استفاده از فناوری های جدید در آینده را نیز فراهم خواهد کرد و شما می توانید با یک انتخاب مناسب سروری برای چندین سال آینده خود تامین کنید.

این کمپانی دارای محصولاتی نظیر سرور، سوئیچ، روتر، رک و استوریج می باشد. اما همواره سرورهای HP  جزء پرفروش ترین محصولات می باشد. این سرورها به همراه مجموعه ای از ابزارهای مختلف برای مدیریت، ذخیره سازی اطلاعات و تجهیزات جانبی، قابلیت ارائه سرویس های مورد نیاز برای سازمان ها و محیط های کاری با کیفیت فوق را دارا می باشند.


سرورهای HP به چهار خانواده تقسیم می شوند که البته لازم به ذکر است دلیل این تنوع برآورده کردن نیازهای مشتریان می باشد که شامل :


1ـ خانواده HP ProLiant BL:

سرورهای (BL (Blade برای همه‌ی شرکت، در مقیاس بزرگ، متوسط و کوچک مناسب هستند. این سرورها به صورت تیغه ای قرار می گیرند. قرار گرفتن آنها به صورت تیغه ای سبب شده است که تعداد سرور بیشتری درون رک جای گیرد. از طرفی سادگی مدیریت، قابلیت انعطاف بالا و ساختار متفاوت، موجب کاهش هزینه های دیتا سنترها و بالا رفتن کیفیت سرویس دهی شده است. قرار گیری سرورها درون تیغه ها بین 8 تا 16 عدد می باشد.

2ـ خانواده HP ProLiant DL:

سرورهای HP ProLiant DL به عنوان پر فروش ترین سرورها در ایران به شمار رفته و جهت استفاده درون رک قرار می گیرند. از قابلیت های این سرورها قابلیت انعطاف و مدیریت پذیری بالا می باشد. از جمله سرورهای سری DL می توان به  مدلهای سری  DL700 ، DL500 ، DL300 ، DL100  و DL900  اشاره نمود. لازم به ذکر است که  سری DL360 و DL 380 به عنوان پر فروش ترین سرورها در ایران می باشند.

 از جمله سرورهای پرفروش این سری می توان به سرور اچ‌پی مدل ProLiant DL380 Gen9 و سرور اچ پی مدل DL380P Generation 8 اشاره کرد که با کلیک برروی لینک قراردهده شده می توانید به لینک مربوطه ماجعه نمایید.

هر کدام از سری های سرورهای DL دارای ویژگی های خاصی هستند که در زیر به برخی از آنان اشاره خواهیم کرد:

ـ سری HP ProLiant DL100 : محاسبات با کارایی بالا در طراحی مقرون به صرفه و متراکم

ـ  سری HP ProLiant DL300P : سرور رک استاندارد با عملکرد و تطابق پذیری بالا

ـ سری HP ProLiant DL300E : سرور رک و دارای کاربردی آسان

ـ سری HP ProLiant DL500: سرورهایی در مقیاس بزرگ و محاسبات فشرده

برای مثال از جمله سرورهای پرفروش در ایران می توان به سرورهای سرور اچ پی مدلDL380p Gen8 ،DL380 G10 ، DL360 Gen7، DL360 G9، DL360p G8، DL380 G7 و DL380 Gen9  اشاره کرد.

مانند 

3ـ خانواده HP ProLiant ML:

سرورهای HP ProLiant ML انعطاف پذیر و قابل ارتقاء می باشد و برای دفاتری که دارای شعب مختلف هستند مناسب می باشند. این سرورها به صورت قفسه ای هستند. به عبارتی قابلیت این سرورها در مقایسه با سرورهای سری DL هیچ کم و کاستی ندارند و علاوه برآن مزیت های بیشتری نیز مانند عدم وابستگی آنها به رک را دارا می باشند. البته اگر تمایل داشته باشید می توانید آن را در رک جای دهید. از جمله این سرورها می توان به سری ML100 و ML300 اشاره کرد.

4ـ خانواده HP ProLiant SL:

سرورهای HP ProLiant SL برای محیط هایی در مقیاس بزرگ طراحی شده اند. این مدل از سرورها برای میزبانی وب، خدمات ابری و برای شرکت هایی با محاسبات بالا مناسب می باشد. خانواده سرورهای SL امکان استقرار و پردازش سریع و هزینه عملیاتی پایین تر را فراهم می آورد.

همانطور که در بالا ذکر شد سرورهای HP به چهار خانواده تقسیم می شوند که هر کدام نیز به سری های مختلفی تقسیم بندی شده اند.

این مقاله تنها جهت شناخت بیشتر شما عزیزان از این سرورها می باشد.

همه چیز درباره Switching و Routing

 تفاوت Switching و Routing


سوئیچینگ و روتینگ چیست؟

در یک شبکه انتقال دیتا ها از طریق روتر ها و سوئیچ ها انجام می پذیرد. در واقع این دو سبب اتصال دستگاه های مختلف در یک شبکه هستند. گرچه ممکن است به ظاهر این دو بسیار به یکدیگر شباهت داشته باشند اما در حقیقت تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند. کلیه اطلاعات مورد نیاز درباره ی سوئیچ های شبکه و روترها به طور کامل در لینک زیر گفته شده است:

 روترهای سیسکو و میکروتیک

سوئیچ های سیسکو


نحوه استفاده از شبکه های تجاری از سوئیچینگ و روتینگ:

سوئیچ ها و روترها با ایجاد کردن بلوک های ارتباطی موجب تبدیل Data به صدا و فیلم با دسترسی بی سیم می شوند. این دو دستگاه می توانند سبب کاهش هزینه ، افزایش امنیت و سرعت انتقال اطلاعات گردند.

 

به طور کلی سوئیچ ها و روترهای شبکه از موارد زیر پشتیبانی می نمایند:

۱ـ برنامه های اشتراک گذاری :

·          

    • فراهم آوردن دسترسی کارکنان به برنامه های تجاری
    •  بهبود بخشیدن به بهره وری کارمندان

استفاده از فن آوری های مسیریابی و سوئیچینگ به کارکنان شما ، حتی آنهایی که در مکان های مختلفی قرار دارند ، اجازه می دهد تا به همه برنامه های کاری ، اطلاعات و ابزارهای تجاری دسترسی مساوی داشته باشند. این کار سبب افزایش بهره وری کارکنان خواهد شد.

 2ـ سرعت دسترسی به اطلاعات :

·          

    • مدیریت اطلاعات
    • مرور اطلاعات شرکت

اطلاعات دقیق و در دسترسی برای تصمیم گیری های سریع تجاری امری ضروری است. مسیریابی و سوئیچینگ امکان دسترسی را فراهم می کند تا دسترسی را به اطلاعات کسب و کار در زمان درست بدست آورید که این امر به تصمیم گیری های درست کمک خواهد کرد.

۳ـ افزایش خدمت به مشتری :

·          

    • دسترسی سریع به اطلاعات مشتری
    • افزایش پاسخگویی به مشتری

امروزه مشتریان از شرکت های ارائه دهنده خدمات انتظار دارند تا در مواقع مورد نیاز بتوانند به راحتی از طریق ایمیل، تماس تلفنی و غیره ارتباط برقرار کنند و مشکلات خود را حل نمایند. هنگامی می توان گفت که یک شبکه پاسخگوی نیاز و قابل اعتماد است که امکان دسترسی سریع کارکنال را به اطلاعات شرکت را فراهم می آورد و توسط آن می توان به راحتی نیاز مشتری را برطرف نمود.

۴ـ کاهش هزینه های عملیاتی :

·          

    • کاهش هزینه های عملیات های اداری
    • دسترسی سریع به اینترنت

فن آوری های مسیریابی و سوئیچینگ می تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد شما بگذارد. آنها می توانند با به اشتراک گذاشتن تجهیزات مانند چاپگرها ، سرورها و دسترسی به اینترنت ، هزینه های عمیاتی را کاهش دهند. همچنین راه اندازی یک دیتا سنتر استاندارد و قابل اعتماد سبب افزایش رونق کسب و کار شما می شود.

۵ـ بهبود امنیت :

·          

    • کاهش ریسک

یکی از مهمترین عوامل در حفاظت اطلاعات ارزشمند شرکت ها و سازمان ها می باشد. به دلیل آنکه شبکه برای فعالیت به اینترنت نیاز دارد، همین عامل آن را در مقابل تهدیدات بسیاری قرار می دهد. ویروس ها، نرم افزارهای جاسوسی، حملات اینترنتی، حملات الکترونیکی و سایر نگرانی های امنیتی خطرات واقعی به حساب می آیند. با نصب سوئیچ ها و روترها می توانید از داده های ارزشمند تجاری محافظت کنید. به عنوان مثال، روترها می توانند با یک فایروال داخلی و سیستم پیشگیری از نفوذ (IPS) که نرم افزاری تخصصی است و داده های ورودی را بررسی می کند، از حملات محافظت می کند.

۶ـ اتصال از راه دور :

 

    • سبب دسترسی از راه دور می گردد.
    • امکان انجام کلیه عملیات های شرکت از هر جای ممکن

به دلیل رشد روز افزون تکنولوژی ها فناوری اطلاعات کلیه کارکنان در شبکه باید بتوانند از هر نقطه به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. مشاغل مدرن به شبکه هایی احتیاج دارند که بتوانند کارمندان، تأمین کنندگان، شرکاء و مشتریان را بدون توجه به موقعیت جغرافیایی و مکانی، چه در سطح شهر و چه از بخشی از جهان ، به یکدیگر وصل کنند. با اتصال از راه دور از طریق VPN، کارمندان می توانند به طور ایمن به منابع و ابزارهای شرکت دسترسی پیدا کرده و با سرعت بیشتری کار کنند.