شهر شبکه

ارایه اخبار روز و آموزش های فناوری اطلاعات

شهر شبکه

ارایه اخبار روز و آموزش های فناوری اطلاعات

PRTG یکی از بهترین های مانیتورینگ Monitoring


ضرورت مانیتورینگ شبکه و زیرساخت آن :

ضرورت مانیتورینگ شبکه و زیرساخت جزء مهمی از زیرساخت های IT یک شرکت است که استفاده صحیح و به جا از این ابزار نمونه کامل پیشگیری بهتر از درمان است می باشد، لذا به کار گیری مانیتورینگ شبکه و داده در شرکت ها می تواند از بروز بسیاری از مشکلات با صرف هزینه بسیار کمتر جلوگیری کند.

مهمترین تصمیمی که باید در خصوص سیستم های مانیتورینگ در شبکه اتخاذ شود این است که چه چیزی مانیتور شود؟ شما باید مطمئن شوید که همه سرویس های حساس مانیتور می شوند. در واقع مهمترین دلیلی که شما را وادار می کند یک سیستم مانیتورینگ جامع در شبکه داشته باشید بررسی سلامت وضعیت فعلی شبکه است، اطمینان از دسترسی پذیری یا Availability سیستم ها و سخت افزارهای شبکه باعث بالا رفتن کارایی شبکه شما خواهد شد، از همه مهمتر امروزه (NMS (Network Monitoring System مهمترین سیستم قابل استناد برای آینده نگری شبکه شما است. سیستم های مانیتورینگ با جمع آوری اطلاعات و آزمایش کردن آنها از طریق کابل ها، سرور ها، سوئیچ ها، روتر ها و… به شما گزارش می دهند که سلامت شبکه شما در چه وضعیتی قرار دارد و شما چه کارهایی می توانید انجام دهید که شبکه بیمار نشود.

در این میان نیاز است جهت انتخاب نرم افزار و ابزاری مناسب به منظور اجرا و پیاده سازی صحیح مانیتورینگ، با انواع آنها و شاید بهترین ها در این حوزه آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم نرم افزار های مطرح و برتر در Monitoring  را به شما معرفی کنیم

PRTG یکی از بهترین های مانیتورینگ Monitoring

 در میان تمامی نرم افزارهایی که خود را مدعی در اجرای NMS می دانند PRTG را می توان به عنوان یکی از صادق ترین و قدرتمندترین ها نام برد. PRTG Network Monitoring در سال 1997 توسط مهندسین شرکت Paessler در نورنبرگ آلمان طراحی شد و توانست در حوزه Network Monitoring به عنوان یکی از معتبرترین برندها فعالیت خود را ادامه دهد.

این نرم افزار میتواند تمامی سرویس های موجود در یک شبکه اعم از ترافیک، نرم افزار ها، پهنای باند، cloud services، ماشین های مجازی، تجهیزات سخت افزاری، تجهیزات امنیتی، وب سرویس ها، disk usag ، database IoT devices و... که اطلاع از وضعیت اجرای آنها برای مدیران شبکه حائز اهمیت است را Monitor کرده و نتایج آن را به صورت گزارش در اختیار آنان قرار دهد.

یکی از دیگر نکاتی که در انتخاب سیستم Monitoring یک شبکه باید در نظر داشت ، GUI و یا محیط کاربری آن میباشد. ارائه گزارشات صریح و در عین حال ساده، گراف های خوانا و log های دقیق از جمله مواردی است که در طراحی این نرم افزار در نظر گرفته شده تا بررسی رخدادهای شبکه ساده تر و سریع تر صورت گیرد.

 این نرم افزار قدرتمند مبتنی بر پروتکل SNMP فعالیت کرده و تمامی کلاینت ها، سرورها، تجهیزات و در واقع تمامی Stationهای موجود که از این پروتکل پشتیبانی می کنند را شناسایی کرده و در لیست Devices خود قرار میدهد. این نرم افزار علاوه بر SNMP می تواند از طریق Net Flow و packet sniffing نیز به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کند.

PRTG Network Monitor   را می توان برای شبکه هایی مثل  شبکه های موجود در یک ISP و به منظور نظارت بر روتر ها و سوئیچ های مورد استفاده در آن ها مورد استفاده قرار داد.

 ویژگی های مهم این نرم افزار :

می توان به مدیریت بر گروه ها و کاربر های مدیریتی در شبکه، مشاهده چگونگی فعالیت device ها در روزهای مختلف و دوره های تعیین شده، ارسال آلارم های تعریف شده به گوشی همراه و… اشاره کرد. از دیگر قابلیت های این نرم افزار که هر یک نقش بسیار مهمی در اجرای مانیتورینگ ایفا می نمایند به شرح زیر می باشد:

    • تشخیص خودکار دستگاه های موجود در شبکه پس از نصب
    • رابط کاربری تعاملی و قابل تنظیم
    • نظارت کامل و دقیق بر کلیه دستگاه های موجود در شبکه
    • نمایش تنظیمات پیکربندی به صورت سلسله مراتبی درختی با پشتیبانی از ویژگی ارث بری تنظیمات
    • معماری مدرن و عملکرد بهینه نرم افزاری
    • کنترل پهنای باند مورد استفاده
    • بیش از ۵۰ نوع سنسور به منظور فراهم آوردن یک نظارت جامع در شبکه های کوچک یا بزرگ
    • نظارت بر کارایی و در دسترس بودن اجزای شبکه
    • امکان کنترل روترها و سوئیچ های شبکه.
    شرکت فناوران عصر شبکه آترا ، مشاور و متخصص در اجرا و پیاده سازی سرویسهای پیشرفته در شبکه های کامپیوتری، شما را در انتخاب بهترین ابزار به منظور مانیتور و نظارت کردن شبکه در سطوح مدیریت سازمانی و مدیریت فنی یاری خواهد کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.